fbpx
Skip to main content

Amazon uppfinner kunder, hur växer du din marknad?

Bankkonto för de som inte har bank

I april 2017 lanserade Amazon en tjänst som heter Amazon Cash. Den möjliggör för personer att utan kostnad sätta in kontanter till ett konto hos Amazon genom att visa upp en streckkod i helt vanliga affärer som är Amazon partners. I maj 2018 utökades Amazon sitt partnerskap med företaget Coinstar som har växlingsmaskiner för mynt. Innan kunde kunderna till Coinstar växla mynten mot sedlar eller få ett presentkort, men i och med samarbetet med Amazon kan de nu få pengarna insatta på sitt Amazon Cash konto.

Köpa saker online på Amazon fast infrastruktur saknas

Amazon har nyligen lanserat ett koncept som de kallar PayCode. Det gör att konsumenter, i länder där det tidigare inte varit möjligt att köpa saker på Amazon online, kan beställa saker hos Amazon och betala med kontanter genom att visa en QR-code på ett Western Union kontor. PayCode är nu tillgängligt i 17 länder och det ger Amazon möjlighet att expandera i länder där infrastruktur egentligen saknas för en online business så som Kenya, Indonesien, Malaysia, Filippinerna, men där potentialen är enorm.

För oss i Sverige kan det vara förstår att förstå de här problemen och där med möjligheterna. Men i USA saknar 8,4 miljoner hushåll banktjänster och 24,2 miljoner hushåll har inte alla banktjänster de behöver. I Indien saknar 190 miljoner personer bankkonto och i Mexiko har bara 37% av de vuxna bankkonto. För alla dessa personer utgör Amazon Cash en stor möjlighet.

Det här är dock inte en post om finansiella tjänster utan hur man genom innovation kan växa en marknad som verkar ha stagnerat. Genom att gå bortom processoptimering och börja jobba med innovation kan nya möjliga marknader skapas. De innovationsförmågor som berör marknadsandelar är Kanaler, Kopplingar, Öppenhet, Varumärke, Erbjudande, Plattform, Produkter, Tjänster och Kundinsikter. Genom att förbättra dessa innovationsförmågor ökar möjligheten att få större marknad.