fbpx
Skip to main content

Så här kan du ta dig igenom Corona-krisen

Under de senaste veckorna har jag sett stigande ångest bland kunder och vänner, och mer generellt i nyheterna och sociala medier. Osäkerheten har ökat inom alla områden av våra liv föranledda av den globala pandemin. Därför tänkte jag dela med mig av vad jag tycker att alla företagare som är drabbade av Corona bör göra.

Rädsla kommer från att man känner att man förlorar kontrollen, tillsammans med en oro för det som den förlorade kontrollen kan innebära i framtiden. Observera att det som är viktigt här är den upplevda känslan av brist på kontroll, oavsett om det är verkligt eller inte, och tron på negativa konsekvenser, oavsett om det är troligt eller inte att de ska hända.

Att känna rädsla leder till obehag. De flesta av oss gillar inte obehag och vi kommer att göra vad vi kan för att undvika det som orsakar det. Så vi undviker att känna vår rädsla. De strategier vi tar till för att undvika att känna rädsla kan delas upp i två kategorier:

  1. Att vidta åtgärder för att
    a. distrahera oss
    b. försöka göra något åt situationen
  2. Att försöka tänka på annat

Låt oss till exempel säga att du är rädd att ditt företag inte kommer att överleva Corona-konsekvenserna. Med strategierna ovan kanske du börjar med att läsa nyheterna varje dag (vidta åtgärder) och sedan säga dig till dig själv att det inte kommer att vara så illa, att ditt företag är starkt och du kan anpassa dig (tänka andra tankar). Det gör att du mår bättre en stund. Tills en stor kund ringer för att avbryta en beställning. Då kommer rädslan in igen, men den här gången bestämmer du dig för att distrahera dig själv genom att prata med några kollegor. Denna distraktion är kortvarig eftersom dina kollegor också uttrycker sina bekymmer och negativa nyheter om verksamheten. Så då försöker du rationellt få dig själv att må bättre genom att säga till dig själv att alla är i samma situation och att saker och ting på något sätt kommer att förbättras (att tänka andra tankar). Så går det vidare, och vidare: du försöker fortsätta att dränka rädslan i hektisk aktivitet och rationella tankar, men rädslan är fortfarande där, och du kan knappt ligga före den.

Rädsla är en känsla. Det enda sättet att bearbeta känslor är genom att känna dem. Det finns psykologiska övningar man kan göra för att minska obehaget i rädslan, tyvärr är det inte min expertis, så det får någon annan bistå med. Istället tänkte jag prata om hur vi kan utnyttja strategin ”Vidta åtgärder för att göra något åt situationen”. Många jag ser förlamas av situationen och försöker bara distrahera sig eller tänka på något annat, men det finns en väldig styrka i handlingskraften som kan komma ur ”försöka göra något åt situationen” för att komma ur en rädsla. Genom att försöka komma ur paralyseringen och göra aktiviteter som visar på möjligheter kan snabbt en positiv känsla och ett momentum skapas.

Vad ska vi göra då?

Efter krisen tyder allt på att marknaden kommer vara mindre. Om vi vill behålla samma omsättning bör vi därför jobba med tillväxtstrategier genom att försöka hitta närliggande erbjudanden till befintliga kunder eller att erbjuda samma erbjudanden till liknande eller helt nya kundsegment. Det första konkreta tipset på vad ni kan göra hittar ni i nästa inlägg.