fbpx

Testa innan ni kodar och inte tvärtom

Jag påbörjade ett projekt med en kund till vårt systerbolag Pitchler som har tagit fram en kandidatdrivet rekryteringsverktyg med fokus på screening. Jag kom in för att sätta ett arbetssätt och för att utvärdera ett antal idéer och hypoteser. Jag använde Lean startup som arbetsmetod för att snabbast ta oss fram till en produkt att lansera.

Lean Startup är en metod och rörelse för att snabbt utveckla exempelvis en tjänst och huvudmålet är att förkorta utvecklingscykler och snabbt upptäcka om hypotesen är korrekt. Målet är att snabb komma fram till rätt väg framåt, med maximalt kundvärde i fokus. Tanken är att genom iterera med så liten insats som möjligt tills man hittat vägen. Genom att ”Bygga något litet”, ”Mäta resultatet av användandet” och ”Lära sig fort vad som är rätt” cykler. Genom att förbättra sig genom varje iteration så når man målet, om man har tur. Dock om man inser att det inte är en bra idé att jobba vidare så har man förhoppningsvis inte lagt mer tid än nödvändigt innan man väljer att lägga ner, ”Fail fast”.

Läs mer här om LEAN Startup eller kom förbi vårt kontor så berättar jag mer. Rekommenderar Storytel short version som ger en bra bild.

https://www.adlibris.com/se/bok/the-lean-startup-9780670921607?gclid=CjwKCAiAxeX_BRASEiwAc1QdkaUnl6bmwkDwjflyvXqRr2SB-CtcOIpXvaw4D3BYwSIU3X1y6nvt1hoCt_UQAvD_BwE
https://www.storytel.com/se/sv/books/961977-Summary-of-The-Lean-Startup-How-Today-s-Entrepreneurs-Use-Continuous-Innovation-to-Create-Radically-Successful-Businesses-by-Eric-Ries
https://www.foretagande.se/inspiration-innovation/vad-ar-lean-startup
https://leaps.se/blog/2019/08/18/lean-startup-mer-an-bara-betalande-kunder-2/

Företaget finns i hela Sverige idag och Covid-19 har givit dem en extra stor mängd ansökningar för varje jobb de lägger ut. Många av de sökande har bristfälliga profiler och många söker många tjänster så konkurrensen är stor vilket resulterar i att de egentligen inte intresserade av tjänsten.

Problematiken ligger i att få fram all nödvändig information för att kunna validera en sökande om en anställning ska kunna göras. Hypotesen var att många väldigt simpla saker som borde gå att reda ut, enkelt och snabbt, genom att nyttja videons styrka på ett smart sätt. Men hur var frågan och hur ska vi validera svaren.

Jag skapade ett första test genom att spela in en video där vi bad kandidaterna spela in svaret på tre enkla frågor. Enkla frågor som vem man är? Varför man sökt jobbet? Vad man skulle kunna tillföra till det jobbet?

Svaren som kom av de första 25 kandidaterna, som alla fick ett SMS med bra information var av blandad kvalité. En del svarade inte alls och många av svaren var endast ofärdiga. Vi analyserade svaren och efter ett par iterationer så kom vi fram till att anledningen att man svarade eller inte svarade berodde på flera orsaker, helt naturligt. De enda som kan svara på dessa frågor är kandidaterna själva så vi genom att intervjua, förbättra och testa så hittade vi en väldigt bra väg fram som var väldigt enkel. En fråga, där man fick kort berätta om sig själv gav svaret på de vi önskade. Pitchler jobbar idag för att implementera denna tjänsten och jag ser fram emot att se den slutliga produkten.

En intressant tanke är att ytterligare två idéer framkom under arbetet som nu håller på att testas med ett par bolag för att se om den är användbar och om den också skulle kunna bli en ny smart tjänst.

Två saker som alltid ligger långt på min agenda när jag jobbar med mina kunder.

  1. Genom att intervjua personer och kunder så får man väldigt bra feedback, input och respons.
  2. Glöm aldrig att kunderna finns därute, utanför fönstret du sitter vid varje dag. Känner du dig osäker så öppna det och springa ut för att ta reda på vad de vill ha.

Om du vill veta mer eller har några hypoteser du vill diskutera är du välkommen på vårt kontor i Bländapassagen i Växjö. Du kan skissa några tankar på våra stora whiteboardväggar eller ta en kaffe för att kolla in vårt Kreuzberg inspirerade kontor. Kom förbi för att kika in om ni är i närheten eller kontakta oss på hej@leaps.se om ni vill se om vi har plats för dagen.

Följ @leapsstudios på Instagram 

Peter Thorin

peter.thorin@leaps.se
+46 735 00 55 11

Sandgärdsgatan 12B
352 30 Växjö