fbpx
Skip to main content

Köper du in en IT-funktion eller inför du en affärsnytta?

Jag har sett för många gånger IT-lösningar och funktioner köpas in utan en tanke på om den är den rätta eller om den kommer gå att göra om en till en nytta för verksamheten. Många är väldigt snarlika och även om du köper den bästa så handlar mycket om införandet. Jag är stor förespråkare av Lean Startup som jag tycker man kan anpassa till många saker man gör och det funkar lika bra när det gäller affärsnytta av befintliga processer och affärer, inte bara när man täcker helt nytt.

Jag har varit inblandad i en hel del olika projekt sista åren där jag fått möjligheten att tänka nytt och styra visa delar efter eget huvud. Mönstret är detsamma med att man tänker att man ”vet” hur andra tänker vilket är den största boven i att ett införande av något blir fel. Jag har också trott många gånger att jag ”vet” bäst men blivit slagen på fingrarna när man inser hur lite jag vet om den potentiella mottagare och hur glad jag blir när man gjort några test-interationer som visar ett klart och tydligt resultat.

”Bygga, mäta och lära” är en bra metod för att få fram ett bra resultat att fatta ett bra beslut av. Jag gjorde några tester med ett bolag som hade bra koll på hur processen ser ut och vad som ska hända men det blev väldigt intressant både för dem och mig när vi kom fram till att vi trodde vi visste och att resultatet var väldigt intressant för den slutliga funktionaliteten. Att köpa en färdig lösning i det fallet hade blivit öderstiger speciellt när man måste inte bara förstå sina kunder och leverantörer utan även sina kollegor.

Roligaste projekten jag varit inblandade i  var när jag fick möjligheten att vara med att styra ett projekt där man skulle bygga en relativt standardiserad lösning men vi (i teamet) hade en annan tanke på hur vi skulle lyckas. Målet var att hitta en lösning att nå ut till väldigt många men intresset var väldigt lågt för innehållet. Genom att intervjua och ”hänga axel” på användare i första skedet. Genom att bygga MVP och testa så framkom en hel del intressant information där vi kunde göra en produkt som både framhävde de mer ”trista” centrala innehåll men vi hittade även de saker som gjorde att varje anställds dag gick snabbare, enklare och framförallt smidigare för de saker man tidigare har känt varit väldigt stökiga.

Hur jobbar ni när ni ska införa något nytt och där ni känner att det kommer påverka många?

Följ @leapsstudios på Instagram 

Peter Thorin

peter.thorin@leaps.se
+46 735 00 55 11