fbpx

Kör ni målstyrning eller hypotesdrivet?

På LEAPS arbetar vi med att lära ut och implementera hypotesdrivet arbetssätt hos kunder. Men vad är det egentligen och hur förhåller det sig till målstyrning? Hypotesdrivet arbetssätt skiljer sig mycket från det traditionell management som är upprättad efter processoptimering. Processoptimering handlar om att berätta för medarbetarna både vad de ska göra och hur de ska göra det. Processoptimering passar bra för ”ständiga förbättringar” där man har en stabil process…

Tre effekter av att implementera vår innovationsprocess

Sverige har historiskt sätt varit ett innovativt land och fortsätter att vara så, men vår utveckling har nu drivit oss i en återvändsgränd. Genom att med Lean och annan verksamhetsutveckling effektivisera våra processer har vi nu så slimmade och optimerade organisationer så att vi inte hinner med att driva våra innovationsinitiativ. Detta bekräftas av rapporten ”Agenda för ett innovativt Sverige” framtagen av Kairos Future för Innovationsföretagen, där man slår fast…

Plattform är det nya svarta

Här kommer nästa bransch efter taxi, bokhandlare, hotell att disruptas av en affärsmodell som bygger på en plattform. Ett företag som heter Deliveroo skördar stora framgångar i Europa, Asien, Mellanöstern och öppnar snart i USA, på att knyta till sig en mängd restauranger för utkörning av mat. Istället för egen personal för utkörning har Deliveroo knutit till sig ett stort nätverk av frilansare som arbetar på provision. I en första…

Hur du skapar kontinuerlig innovation

När jag pratar med kunder om innovation och om att skapa kontinuerlig innovation så är ofta slutsatsen att de saknar ett strategiskt och systematiskt angreppsätt till innovation. De saknar en innovationsprocess eller ett innovationssystem. Företagen måste inse att innovationsprocessen är en av grundprocesserna i dagens företagande. Det är inte sällan man tror att det räcker att anställa figuren till vänster i bilden nedan, men det behövs faktiskt en profil som…

Likheten mellan att bygga en MVP och att tapetsera

Efter mitt förra inlägg om hur man använder i Lean Startup i interna projekt har jag haft flera intressanta diskussioner om hur man arbetar med Lean Startup och olika vinklar och verktyg inom det. Det som är slående i de flesta diskussioner är att har man börjat arbeta med Lean Startup på något sätt, så har man tagit till sig MVP (minimal viable product). Det som är lika slående är…

Lean Startup, mer än bara betalande kunder

Förra veckan satt jag i en coachning session med en kund och han sa: ”Kristian, jag vet ju vad Lean Startup är, jag kan teorierna och har läst en del om det. Men jag ska ju göra en intern processförbättring, hur ska jag göra då? Här finns inga kunder som jag kan validera om de vill betala för min produkt.” Det slog mig då att det nog många som ser…

Detaljhandelns nya giv

När jag är ute och föreläser om digitalisering, Lean Startup eller affärsmodellsmodellering så brukar jag inleda med att prata om det paradigmskifte som vi är mitt uppe i och vad det innebär. Det som driver paradigmskiftet är digitalisering, men jag brukar också ta upp två andra saker som digitaliseringen för med sig som har stor påverkan, globalisering och ett maktskifte från bolag och organisationer till individer. Ofta får jag frågan…

Skandalen på Transportstyrelsen genom en innovationslupp

De som lyssnat på mina föreläsningar har hört mig prata om vikten av ”fail fast” i innovationsprocessen och hur vi är drillade i att det är slutföra som är det viktiga och att det ska göras till varje pris. Med detta som bakgrund tänker jag nu gå igenom skandalen på transportstyrelsen. Transportstyrelsens säkerhetsansvariga lyfter problematiken med säkerhetsprövning och utländska konsulter under upphandlingen, men får inget gehör. När upphandlingen är klar…

Tjäna pengar på att digitalisera – Affärsdigitalisering av småländska bolag

    Tema: Koppla ihop sig med kunder och leverantörer Av och med: Kristian Elmefall, Digital Venture Kristian Elmefall berättar om en metod för att utmana varje del av en befintlig affärsmodell med digitaliseringens möjligheter. I det här föredraget beskriver Kristian Elmefall översiktligt sin metod och ger exempel från verkligheten som den ser ut för de småländska bolagen idag.   Kristian Elmefall kristian.elmefall@leaps.se +46 702 60 49 99

Alexander Osterwalder gav inspirerande idéer i Berlin

Vi var båda på en Master Class i Berlin, som anordnades av Strategizer. Där presenterade Alexander Osterwalder och Yves Pigneur, upphovsmakarna till Business Model Canvas, sina senaste tankar, övningar och modeller om utveckling av organisationer och affärsmodeller. Med en bitvis euforisk och energisk deltagarskara gav dagarna en både intressanta och stimulerande stunder. Vad tar vi med oss hem? Hur man driver ”innovation sprints” för att skapa innovationer i affärsmodeller, processer och erbjudanden i…

Sandgärdsgatan 12B
352 30 Växjö