fbpx

Köper du in en IT-funktion eller inför du en affärsnytta?

Jag har sett för många gånger IT-lösningar och funktioner köpas in utan en tanke på om den är den rätta eller om den kommer gå att göra om en till en nytta för verksamheten. Många är väldigt snarlika och även om du köper den bästa så handlar mycket om införandet. Jag är stor förespråkare av Lean Startup som jag tycker man kan anpassa till många saker man gör och det funkar lika bra när det gäller affärsnytta av befintliga processer och affärer, inte bara när man täcker helt nytt.

Därför ska du göra antaganden för att öka tillväxten

Sedan jag startade LEAPS tillsammans med Kristian och Peter, har jag fått insikter om hur man kan öka ett företags tillväxt.

Jag har arbetat med beslutsstöd, business intelligence och analyser i över 20 år och hjälpt kunder med att följa upp både den interna verksamheten och en del omvärldsbevakning m.h.a. olika verktyg som samlar in, samkör och presenterar information från en eller flera datakällor. Detta är ett bra sätt att se hur verksamheten följer sina mål.

Testa innan ni kodar och inte tvärtom

Jag påbörjade ett projekt med en kund till vårt systerbolag Pitchler som har tagit fram en kandidatdrivet rekryteringsverktyg med fokus på screening. Jag kom in för att sätta ett arbetssätt och för att utvärdera ett antal idéer och hypoteser. Jag använde Lean startup som arbetsmetod för att snabbast ta oss fram till en produkt att lansera.

Lean Startup är en metod och rörelse för att snabbt utveckla exempelvis en tjänst och huvudmålet är att förkorta utvecklingscykler och snabbt upptäcka om hypotesen är korrekt. Målet är att snabb komma fram till rätt väg framåt, med maximalt kundvärde i fokus. Tanken är att genom iterera med så liten insats som möjligt tills man hittat vägen. Genom att ”Bygga något litet”, ”Mäta resultatet av användandet” och ”Lära sig fort vad som är rätt” cykler. Genom att förbättra sig genom varje iteration så når man målet, om man har tur. Dock om man inser att det inte är en bra idé att jobba vidare så har man förhoppningsvis inte lagt mer tid än nödvändigt innan man väljer att lägga ner, ”Fail fast”.

Läs mer här om LEAN Startup eller kom förbi vårt kontor så berättar jag mer. Rekommenderar Storytel short version som ger en bra bild.

https://www.adlibris.com/se/bok/the-lean-startup-9780670921607?gclid=CjwKCAiAxeX_BRASEiwAc1QdkaUnl6bmwkDwjflyvXqRr2SB-CtcOIpXvaw4D3BYwSIU3X1y6nvt1hoCt_UQAvD_BwE
https://www.storytel.com/se/sv/books/961977-Summary-of-The-Lean-Startup-How-Today-s-Entrepreneurs-Use-Continuous-Innovation-to-Create-Radically-Successful-Businesses-by-Eric-Ries
https://www.foretagande.se/inspiration-innovation/vad-ar-lean-startup
https://leaps.se/blog/2019/08/18/lean-startup-mer-an-bara-betalande-kunder-2/

Öppna platser och flexibilitet är framtiden eller Covid kanske inte bara är skit!

Gick ett på ett intressant webinar i förra veckan om ”Så blir framtidens kontor – om medarbetarna själva får välja” som arrangerades av Castellum med inbjudna talare från Microsoft som haft stora framgångar med TEAMS utrullningen som skenat i användande och personer från Castellum och Brainbow labs. Som stor vurmare för att träffa olika människor ger en stor potential att hitta nya idéer som kan bli innovationer som jag brinner mycket för. Sitta och tjura på ett rum har sällan fått fram de största innovationerna om än det säkert finns undantag.

Gratis innovation med Kristian Elmefall

Underhösten har vi på LEAPS valt att kraftigt sänka våra priser för att staten ska kunna erbjuda våra tjänster till företag som behöver dem som mest. Därför kan du nu ta del av mina tjänster i tre olika statligt finansierade projekt. Kronobergs län Är du företagare i Kronobergs län, med 2-249 anställda och är verksam i en bransch som är extra utsatt av Corona, då kan du söka min hjälp…

Nya, billigare, effektivare sätt att nå dina kunder

Det här är ett inlägg i en serie inlägg om hur man kan öka sina chanser att komma ut som en vinnare ur Corona-krisen. Det första inlägget i serien hittar du här och det andra inlägget här. Utgångspunkten i den här inläggserien är att marknaden kommer vara mindre när världen startar upp efter Corona-krisen. Om vi vill behålla samma omsättning bör vi därför jobba med tillväxtstrategier. I inlägg två gick jag igenom hur…

Alla vill ha ett eget rum

Jag satt en eftermiddag tidigare i vår (innan Covid-19) och resonerade med några kollegor/vänner om att även i en mindre stad borde det finns bra co-working places och att det borde finnas ett intresse från de större fastighetsägarna att bygga en intressant community med personer som vill samverka, vara kreativa och inte rädda för att dela med sig. Fördelen med dessa miljöer är att de uppmuntrar till möten, samarbeten och…

Mer upplevt värde, större betalningsvilja

Det här är ett inlägg i en serie inlägg om hur man kan öka sina chanser att komma ut som en vinnare ur Corona-krisen. Det första inlägget i serien hittar du här. Jag kommer nu gå igenom hur man kan arbeta med tre olika byggstenar i affärsmodellen för att öka tillväxten. Jag kommer utgå från modellen Business Model Canvas (BMC), känner du inte till den kan du se en kort…

Så här kan du ta dig igenom Corona-krisen

Under de senaste veckorna har jag sett stigande ångest bland kunder och vänner, och mer generellt i nyheterna och sociala medier. Osäkerheten har ökat inom alla områden av våra liv föranledda av den globala pandemin. Därför tänkte jag dela med mig av vad jag tycker att alla företagare som är drabbade av Corona bör göra. Rädsla kommer från att man känner att man förlorar kontrollen, tillsammans med en oro för…

Så här förutspår man framtiden!

För några veckor sedan höll vi ett event som handlade om att förutspå framtiden. Vi har fått mycket fin återkoppling på det. Därför tänkte vi dela med oss av lite av innehållet här, för er som inte hade möjlighet att komma. 2013 Släppte Rita McGrath en bok som heter ”The end of competitive advantage” och som har påverkat mig mycket och mitt val att arbeta med innovation. Under 2019 släppte…